Tuesday, September 28, 2010

MeRiSiK...BeRTuNaNg...BeRKaHWiN..

Sekadar Hiasan


Dengar je bab kawin.....Pening kepala aku nak memikirkannya..Ramai kawan aku yang dah pun melangkah ke alam baru...Jadi tunang orang....Isteri orang...Emak orang..Nenek orang je belum..hahaha...Jangan marah yerkk…Dieorang slalu jugak tanya...Aku bila lagi...Bab kawin nih payah ckit...Banyak benda nak kene pikir...Antara bende yang aku nak kene pikir...1st  skali of course la CALON SUAMI....Kalo dah ada CALON tu...Kene pikir plak samada CALON SUAMI aku tuh ada CIRI² ni ke tak:
  1.  BERIMAN & BERTAQWA kepada Allah s.w.t
  2.  BERTANGGUNGJAWAB terhadap semua benda
  3.  AKHLAK yang BAIK 
  4. Ada ILMU AGAMA untuk bimbing aku & anak² aku nanti
  5. RAJIN BERUSAHA untuk kebaikan rumahtangga contohnya mencari rezeki yang halal untuk kebahagiaan keluarga.
Ehehehe..bukanlah demand @ nak yang perfect...Tapi benda tu memang patut ada pun...Hmm…Sekarang ni bukan senang nak dapat LELAKI yang macam tu…Yang ada skarang ni pun yang tau MENINDAS & TAK RETI NAK MENGHARGAI perempuan jekk..tak ramai LELAKI yang boleh MEMBIMBING & MENGHARGAI wanita…tu yang wat aku berpikir panjang nak kawen neh…Lagipun, nak kawen nih kene BERSEDIA untuk menjalankan tanggungjawab yang sebenar sebagai seorang ISTERI…taknak la nanti rumahtangga aku tak terurus & masih terbawak² perangai solo aku…Nak kawen ni bukan senang… banyak peringkat yang kene lalui..hmmm..nak DIRISIK lah…BERTUNANG lah…then baru KAHWIN...


Yang aku tau, adat MERISIK nih untuk pastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih BELUM BERPUNYA…Ni penting, sebab dalam Islam seseorang itu DILARANG MEMINANG TUNANGAN ORANG…Adat ini jugak untuk SELIDIK LATAR BELAKANG perempuan tu untuk kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku, paras rupa serta pengetahuan agama dia..
Sekadar Hiasan

 Kalo adat BERTUNANG plak yang aku tau, untuk menyatakan TUJUAN mereka(pihak lelaki) yang sebenarnya ingin MELAMAR perempuan yang dia nak tu secara rasmi…bila mak @ mak sedara belah lelaki dah SARUNG CINCIN kat jari manis perempuan, secara rasminya perempuan tu dah jadi TUNANGAN ORANG & orang lain TAK LEH KACO perempuan tu..
Hmm..banyak jugak proses yang nak kene lalui & banyak jugak makan blanje tuh..kalo ngan aku senang je…Kul 10 pagi BERTUNANG…kul 11 NIKAH la…senang kan…takla banyak majlis n proses pun senang jek..tapi…ada ke orang wat camtu erk???apa pandangan korang???sile² la komen ek..

2 comments: